måndag 21 juli 2008

Jongleringsoasen läggs ner!



Efter 5 år, 4 månader och 21 dagar drar jag enväldigt i handbromsen och stänger ner jongleringsoasen.

De senaste åren har oasen inte utvecklats utan har fått stå och tugga på så bäst den kan. Internet står dock aldrig still, verktyg för att hacka webbsiter genom att köra elaka kommandon mot databasen har blivit allt vanligare. Tekniken kallas SQL Injections och förklaras bra genom denna illustration.

Oasen innehåller ett antal sårbarheter för SQL Injections men har konstigt nog varit förskonade mot sådana attacker. Den senaste veckan har dock oasen fått elak kod inlagt i sin databas. Jag kan inte riskera att den webbserver som oasen ligger på stämplas som riskfylld av Antivirus-företagen där ute. Därför har jag stoppat oasen med omedelbar verkan.

Om det finns någon som är intresserad av att ta över driften av oasen, skicka ett mail till webmaster(snabela)jongleringsoasen.se.

Siten består av en databas om ca 250 Mb och ca 1 Gb datafiler. Siten genererar ungefär 20 Gb trafik per månad. Den är byggd i Microsoft-miljö med ASP och SQL-server.

24 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har under sommaren tittat på att dra igång juggling.se igen, men det är tungrott med ett så stort projekt ensam och när jag möter motgångar så blir det liggande ett tag till.

Att dra igång oasen med ny fin kod vore faktiskt lättare, börja med medlemsskapet och åsiktstorget och fortsätta därifrån.

Jag skriver numer endast php och har tyvärr inte möjlighet att hosta sidan. Vi har inte tillräckligt med lina på jobbet skulle jag tro. Men jag tror att det går att hosta på one.com, juggling.se låg länge där utan problem.

Vilka är idag inblandade i osen? (Min fru kommer döda mig om jag tar på mig nått för stort ensam igen)

BoBBo sa...

Tja Pontus!
Kul att se att fler vill rädda oasen!
Jag skickade precis iväg ett mail till Kalle och sa att jag också är intresserad av att rädda oasen.
Dock så är mina hemside skills inte dom bästa så, vi kanske skulle kunna ta på oss ansvaret tillsammans?
Och förhoppningsvis kommer fler kunniga folk att vilja hjälpa oss att göra jongleringsoasen 2.0!

Anonym sa...

Najs, jag sitter nu och kollar på gamla cachear för att se vad som fanns och lista vad jag skulle ta tag i först.

Helt klart behövs flera, dels för att koda och dels för att moderera (nått jag inte tycker är så kul).

Jag återkommer strax med ett förslag på vad jag skulle vilja att den innehöll, den första nya versionen.

Dock tror jag att den som just stängde är minst version 2, kanske version 3?

Kalle Lundberg sa...

Jag kommer att lägga upp källkoden till oasen under dagen så att alla kan ta del av den... Sen är det bara att sparka igång sin egen oas.

Jag kommer att ta bort allt data, dvs alla användarprofiler, artiklar, filmer, etc. Den som laddar hem koden kan sätta upp en tom oas.

Om oasen 3.0 blir verklighet kan vi senare tanka över data från den gamla.

Kalle Lundberg sa...

Som svar till Pontus: Oasen har inte någon utvecklare, det är just det som är problemet. Däremot finns ett antal moderatorer, men jag har inte koll på dessa längre.

Anonym sa...

Moderatorerna för jongleringsoasen var jag, Kalle, Elias, Oskar, Eric och Herman. Det var väl jag som hade lite koll på dem och tillsatte nya osv.

Anonym sa...

Jag har redan börjat skissa och kollat med min fru att det är okey att jag tar på mig projektet, men det kommer rätt lägligt på min semester.

Kan du lägga upp databasstrukturen också så blir det lättare att överföra databsen senare?

Sen var det där med domänen, mend et kan vi ta senare, vilka som vill kivas om den osv...

Anton och övriga moderatorer: kan ni kontakta mig på pontus@juggling.se så får jag era adresser så kan vi hålla kontakten. Eriks har jag om det är Åberg vi snackar om.

Anonym sa...

Jag kan tänka mig hjälpa till, men jag vet inte riktigt vad jag skulle kunna bidra med, eftersom mina kunskaper kring att tillverka hemsidor är VÄLDIGT begränsade.

Hur länge kan det tänkas ta innan den är igång igen? Kan man köra igång ett temporärt phpbpp forum eller nått liknande under tiden?

Anonym sa...

Jag ska nu ut till mina svärföräldrar på Resarö och tar med mig laptopen.

Jag kommer inte få igång något idag direkt, men i nästa vecka kan den vara igång. Jag känner mig jättepepp, men jag vet inte hur mycket badväder det kommer vara osv.

Så orkar nån dra igång ett alternativt forum så gärna för mig, men jag klarar mig med denna blogg.

Det kommer helt klart finnas saker att göra, även av folk utan programmeringskunskaper, mer om detta senare.

Anonym sa...

Ett forum medans vi väntar på en eventuell oas är: http://juggleworks.se som jag och Jakkin har slängt ihop!

Anonym sa...

En första skiss: http://pontusuggla.se/jongleringsoasen/skisser/1.jpg

Tanken är alltså att ha en nyhetssida på förstasidan, att admin kan skriva artiklar om nyheter på sajten, om konvent, kommentera filmer från youtube etc.

Det är bara en skiss, loggan är ett hastjobb etc, men nått sånt tänkte jag mig.

Kalle Lundberg sa...

Jag har skapat ett öppet-källkods-projekt av jongleringsoasen på http://www.codeplex.com/jongleringsoasen.

Det är bara att ladda hem och börja snickra.

Anonym sa...

Nu har jag hämtat källkoden och databasstrukturen, dock är det en sql-fil och inte sql-frågor typ: CREATE DATABASE...;

Du kan inte exportera det så? Jag har noll erfarenhet av mssql, men jag anar att det borde gå?

Kalle Lundberg sa...

.sql-filen är en textfil som innehåller just sådana satser...

Kalle Lundberg sa...

Pontus, vad har du för mailadress? Maila mig på kalle snabela jongleringsoasen punkto se!

Anonym sa...

Jag tänkte bara nämna att jag är i full gång med bygget av en ny oas, jag hoppas att åsiktstorget och medlems-delen är uppe inom några dagar.

Några nyheter är att man får en bild (avatar) på den som skrivit ett inlägg så man snabbt ser vem det är.

Begränsningen på 500 tecken är borta, istället så visas bara början på långa inlägg och så får man klicka på Läs mer, ungefär som på youtube.

Begränsningen på antalet fångster på rekorden har jag aldrig förstått, så den kommer försvinna.

Är det nått mer sånt där som ni irriterat er på?

Kalle: vi kanske borde skapa en ny tråd för detta? Lägga upp en skärmdump på hur det kommer se ut så får folk en chans att dissa?

Skissen

Elias Hedlund sa...

Allt detta var ju väldigt sorligt men samtidigt kanske det är det bästa som har hänt oasen! Jättekul att du känner dig peppad på att koda ihop en ny oas Pontus! Jag har personligen alltid haft massa idéer om hur man skulle kunna förändra oasen till det bättre men eftersom jag själv inte direkt har någon erfarenhet med php och framförallt databaser har det varit svårt. Tycker de små förändringarna du nämnt hittills är super.
En fråga som ofta dyker upp är ju om oasen skulle må bra av att ha ett forum. Det skulle vara najs med trådar som inte försvinner men frågan är ju om det skulle liva upp snacket eller bara kännas väldigt dött eftersom det känns "seriösare" med ett nytt forum topic än att bara slänga ur sig något spontant ala åsiktstorget. Skulle det funka med båda? Skulle någon använda forumet alls då?

Men som sagt. Kul att du kommit igång med oasen. Ska bli intressant att se resultatet.

/elias

Anonym sa...

Min känsla är att folk gillar hur det är nu med åsiktstorget mm, men att små förbättringar är välkomna.

Jag tittar in på åsiktstorget varje dag, men ser också fram emot att få en riktig nyhetssida som förstasida, antingen med nyheter ang konvent, världsrekord och sånt, blandat med youtube-filmer som folk inte ska missa och kanske betydligt mycket mindre nyheter, dock inte att nån vill sälja sina käglor.

Sen vill jag göra nått av videosidan. Youtube är fantastiskt, men det är inte gjort för jonglering, söker man på juggling så får man sånt som ickejonglörer gillar, sånt som jag ofta ogillar. Ett eget bibliotek av youtube-filmer med kommentarer från oss, egna ratings etc, skulle vara najs.

Nu ska jag nanna, jag får inte vara uppe såhär sent...

Anonym sa...

Hej Pontus!
Jag har flera års erfarenhet av hemsidebyggen och kan koda i PHP. Jag hjälper gärna till med hemsidan i mån av tid. Du kan kontakta mig på solander_ (snabela) hotmail (punkten) com, så kan vi snacka vidare lite lättare.

Bra att se folk som är engagerade!

Anonym sa...

Hej hur går det med utvecklingen av ett nytt oasen?

Anonym sa...

Jag är också nyfiken på hur det ser ut...
Bli det någon ny oas?

Anonym sa...

Jag drog igång ett sånt gratisforum tills vidare:
http://jongleringsoasen.s2.bizhat.com/
http://tinyurl.com/jongleringsoasen

Anonym sa...

Nu har det gått länge sen ngn skrev något.
Hur går det med oasen ?

Anonym sa...

Gratisforumet dog! Tråkigt att det blev så här.